Nyckeln till ett bättre liv

Jag minns sommaren då jag plötsligt upptäckte tiggarna som satt utanför butiker över hela vårt land. Jag blev så berörd. Fattigdomen och nöden kom så nära. 


De satt på marken och hade textade pappskyltar med bilder på sina barn. De flesta var romer från Rumänien. Länge stoppade jag pengar i fickan för att kunna ge. Jag satte mig på huk och försökte prata. Ofta blev det bara ett leende samt  ”God bless You”. Det räckte gott. Kyrkorna i Värnamo gick ihop för att hjälpa med soppa och dusch. Där fanns jag med och hjälpte till under några år. Det var mitt första möte med romer. Då hade jag ännu inte träffat barnen i romerbyarna i Marghita!


Dem mötte jag när vi var i Marghita första gången. I oktober 2018 fick vi följa med till en av romerbyarna för att se hur familjerna bodde. FCE höll på att bygga hygiencentret i byn och barnen var utanför och lekte enkla lekar tillsammans.


2014 fick FCE i Marghita upp ögonen för ett nytt behov. Det handlade om de romska barnen som inte tog sig till skolan. Eftersom deras föräldrar oftast är analfabeter, så förstod dom inte alltid varför barnen skulle gå. Så FCE startade ett projekt på prov; där de hjälpte 16 romska barn med skjuts, skolmaterial, mat, kläder och läxhjälp. Projektet kallas ”after school” och blev så lyckat att det blev permanent. Idag är det ca 50 romska barn som får hjälp med utbildning för att integreras i samhället. 


Redan efter några år kan man se en förändring i skolan. Idag har de sk ”romerklasserna” försvunnit och rumänska och romska barn går oftare i samma klass. Allt detta pga att lärare målmedvetet har informerat de rumänska barnens föräldrar om hur de romska föräldrarnas situation är


För att barnen ska vara bättre förberedda inför skolstarten så har FCE även startat en ”pre – school” för de yngre barnen i det aktivitetshus som byggts i romerbyn. Dit kommer en pedagog (må-fre kl 10-12) för att ta emot 3-5 åringar, som genom lek lär barnen baskunskaper som att räkna, veckodagarna, färger mm som kan vara bra att kunna innan första klass. På eftermiddagar och kvällar samlar man ibland barnens föräldrar till utbildning. Det kan handla om föräldrar ansvar, barnens rättigheter, arbetsmoral och hur man kan höja sin levnadstandard. I samma byggnad finns ett hygiencenter dit alla i Romerbyn kan komma för att duscha, gå på toaletten och tvätta kläder. Det är viktigt att barnen får lära sig hygien, annars kan de bli retade i skolan.


Genom FCE support har vuxna romer fått arbete. Ett arbete betyder stor skillnad för en familj som nu slipper be kommunen om socialbidrag. 

När rumäner ser romer i arbete, så suddas fördomar om dem sakta men säkert ut. 


Vid vårt senaste besök i Marghita frågade jag en av de inhemska socialarbetarna som arbetar i FCE:s romerby, om hur länge han tror att det kommer ta innan dessa romer är accepterade och integrerade? 

Han pekade då på den minsta flickan som går  i pre-school och sa: ”Titta på lilla ”M”. Det kan vara hon som blir den första i denna by, att bli helt accepterad i samhället. Det kommer ta generationer att förändra något som sitter så djupt historiskt för både det romska och det rumänska folket. Vi måste fortsätta arbetet med att hjälpa dem att integreras och bli accepterade som en del av folket i Rumänien”. Utbildning är A o O och en nyckel till ett bättre liv.


Å vad vi längtar efter att tillsammans med teamen i FCE få vara med och hjälpa de romska barnen att integreras för framtiden. För att kunna hjälpa är det viktigt att förstå romernas historia. Det kommer jag skriva om i ett kommande inlägg. Nästa vecka är det Anders tur att skriva. Det ser vi fram emot! På återseende!

Kommentarer

Populära inlägg