Värdegrund

 Idag är jag ledig efter en intensiv vecka på jobbet. Efter 10 veckor på mitt nya jobb så kan jag konstatera att jag trivs SÅ bra! Det är gott att ha något att göra under tiden vi väntar på att komma iväg. Just i denna märkliga tid, så är det viktigt att ha någon form av sysselsättning. Eftersom vi är vana att göra ideella saker på fritiden, så blir vi ibland lite rastlösa. Numera så får vi ju inte träffas hur som helst på grund av pandemin.


I början av pandemin, engagerade jag mig ideellt i kommunens ”coronahjälp”. Jag var samordnare i ett nätverk - mellan äldre (70 plus) och ideella organisationer som hjälpte äldre att handla då de inte skulle ge sig ut själva. Det var så meningsfullt. På en vecka kunde Jönköpings Pingst (kyrkan jag representerar) hjälpa upp till 30-40 personer att handla. Det var en fröjd att få leda arbetet ihop med alla villiga volontärer. Efter sommaren avslutades uppdraget då kommunen fått fart på ett eget system som servade de äldre med att handla. 


Under sommaren, fram till januari i år, arbetade jag på Frälsningsarméns HVB. Tänk att jag fått damma av min sjuksköterskelegitimation igen! Erfarenheten som jag får som sjuksköterska bland dessa ungdomar kommer jag ha stor nytta av när vi kommer till Marghita.


Plötsligt slås jag av, hur många fina människor jag har jobbat med genom åren. I ett snabbt överslag så är det runt 100 stycken! Tänk vilka avtryck dessa människor har gjort. Erfarenheter som jag tar med mig hela livet.


Det är alltid lika svårt att säga farväl till arbetskamrater när man slutar på en arbetsplats. Det kändes, vill jag säga, när jag slutade på Vårsols HVB. Lite lätt orolig gick jag till min första dag på det nya boendet, där jag jobbar idag. Men oj, vad bra de tog emot mig där. Efter bara 10 veckor så känns det som jag har jobbat där i flera år! De kan verkligen konsten att få nya medarbetare att känna sig inkluderade på en gång! 


På det nya boende, som ägs av en privat vårdfirma, är de noga med att ständigt påminna om den värdegrund som de jobbar efter. Värdegrunden lyder:

  • att alltid ha ungdomarna i fokus, och tillsammans skapa trygghet för dem.
  • att bemöta alla som vi tror att de vill bli bemötta.
  • att prata om personens behov och inte dess problem.
  • att ta vara på varandras olikheter, styrkor och sträva efter att lära av varandra för att nå de gemensamma målen.
  • att bekräftar varandra genom att uppmärksamma varandras styrkor, förmågor och ansträngningar. 
  • att anstränga sig till det yttersta då man ser att någon är i behov av stöd och hjälp.
  • att låta alla få komma till tals.
  • att skapa delaktighet genom att vara nyfikna, lyssna och fråga efter andras tankar och idéer.
  • att se olikheter som en tillgång! 


En värdegrund är aldrig statisk, utan det är en pågående process som ständigt är i behov av att återkopplas och justeras. På mitt nya jobb genomsyras verkligen hela organisationen av dess värdegrund och den har blivit ett gott exempel som jag kommer att ta med mig i framtiden.


När jag googlat ordet ”värdegrund” så verkar det som att detta är en företeelse som är av nordisk härkomst. I andra länder är det vanligare att värdegrunden vävs in i organisationens vision.


På EFI-fadders hemsida kan man läsa den vision som man arbetar efter inom  EFI/FCE. 

Deras målsättning är:


  • att erbjuda andligt, emotionellt och materiellt stöd till utsatta människor.
  • att ge kunskap och skapa en känsla av samhörighet. 
  • att förmånstagare och anställda känner sig respekterade och uppskattade. 
  • att jobba mot diskriminering och skapa rätt för alla till ett värdigt liv. 
  • att arbeta för positiv utveckling och social integration i samhället. Drömmen är att de som fått hjälp i sin tur ska hjälpa andra.


FCE:s motto sammanfattas i Matteus 25:40

Sannerligen säger jag er: Vadhelst ni har gjort mot en av dessa minsta bröder, det har ni gjort mot mig”  ..  Jesus


Som kristen har jag min värdegrund i Gud och i Guds ord! En stadig grund som aldrig har behov av att justeras eller ändras. I Bibeln läser vi om människors lika värde, om Guds kärlek genom vilken vi kan få och ge förlåtelse, medmänsklighet, barmhärtighet och respekt. Matteus 7:12, den  ”Gyllene regeln” är ett bra exempel på detta: Allt vad Du vill att andra ska göra mot dej, det ska du göra mot dom” 


Gott folk! Det tar vi med oss in i helgen. Njut av solen och gör allt för att sprida ljus och glädje vidare ☀️ 







Kommentarer

Populära inlägg