Släpp apelsinen

 Vi är påväg. Jag sitter i baksätet i bilen, omgiven av resväskor från golv till tak. I framsätet sitter mannen och yngsta sonen som kommer köra bilen tillbaka till garaget.


Jag är ovanligt lugn. Det känns helt rätt att komma iväg nu, efter så lång förberedelse. 


I veckan har vi slitit med vår packning, städat, tvättat och stängt trädgården för vintern. Allt för att kunna lämna vårt hus en längre tid. 


Vi har varit bortbjudna flera kvällar i veckan. Vi har så många vänner som vill träffa oss för att säga adjö. 


Även telefonen har gått varm i veckan. Man blir alldeles rörd av alla som tänker på oss. 


Bla så ringde en gammal vän från Värnamo, en äldre kvinna, för att önska oss lycka till. 


Under samtalet kom jag plötsligt att tänka på att det var hon som var en av alla de som kom med hälsningar som sedan ledde till att vi nu åker till Rumänien!!


Vi pratade om vårt minne och slogs av hur viktigt det är att följa sitt hjärta; det var hösten 2016 när jag ännu jobbade i Arken som pastor.


Jag har skrivit om det tidigare; hur vi hösten 2016 upplevde att Gud ville att vi skulle gå..


Gud sände människor i vår väg med hälsningar. Just denna kvinnan som ringde igår var en av de som kom. Det var sent en kväll som hon ringde på vår dörr för hon hade något att berätta.


Hon sa; ”vet du hur man fångar apor i djungeln?” Nej, sa jag och undrade vart hon ville komma. ”Jo, man sätter ut en låst bur med en apelsin i. När apan kommer o ser apelsinen så tar den in båda sina armar i buren och tar apelsinen med båda sina händer. 

Så står apan när jägaren kommer på morgonen. Apan vill inte släppa apelsinen och kan därefter tas fast av jägarna.  - Camilla,  släpp apelsinen”, sa hon sen, ett starkt budskap som jag återkommit till flera gånger under vår process.


Idag när jag sitter här i baksätet på bilen, påväg till flygplatsen, så inser jag att det är idag vi släpper apelsinen!


Imorgon när vi kör in i Marghita börjar en ny säsong, ett nytt äventyr. Det kommer vi återkomma till om bara några dagar. Nu åker vi, håll i dej. 


Tack för att Du följer oss på bloggen. 

Kommentarer

Populära inlägg