Historymakers

Våren 2003 hade jag (Camilla) förmånen att få besöka församlingen Willow Creek i Chicago.

Jag hade hösten innan fått ett stipendium av Värnamo kommun som en uppmuntran för ”mina insatser” som barnledare i Pingstförsamlingen Arken. 


Stipendiet innebar en summa pengar med förbehåll att det skulle användas till vidareutbildning inom det område som jag fick stipendium för. När Värnamonyheter ringde för att gratulera och frågade ”vad ska du använda pengarna till?” så hörde jag mig själv svara; ”jag ska åka till Chicago och studera ”världens bästa” söndagsskola.” Vi hade nämligen ändrat vårt söndagsskolekoncept och följde nu ett material som Willow Creek hade gett ut. Till saken hör att jag är ”lite” flygrädd och hade sen länge beslutat att jag aldrig någonsin skulle åka till USA. Men nu stod det i tidningen, så då var det bara att åka.


Väl på plats, (med vännen Carina) deltog vi i en konferens som kallades Historymakers (historieskapare). Konferensen handlade om att vi bör leva ”så vi skriver historia.” De som kommer efter ska märka att vi gått före. När de lyssnar på berättelser om det som varit, så ska de vilja följa efter i våra spår!


Som exempel; så berättades det om flera Historymakers i bibeln. För att förstärka ”deras storhet” så gick dessa bibelpersoner runt (utklädda) bland oss under konferensen live! Det var t ex Josef, brodern som såldes till Egypten. Det var David som innan han blev kung bara var en ”enkel herdepojke” och drottning Ester som var en kvinna av det judiska folket. Alla fick de vara med och påverka historien. Frågan är om du och jag också kommer att få göra det?  


Det här med Historymakers har blivit aktuellt för mig igen, nu sen vi kom hit till Marghita. 


Varje dag får vi ”ta rygg” på två livs levande Historymakers som varit här troget i över 30 år. 

Det är Barbro och Lars. De har så många historier att berätta! Åker vi t ex bil genom staden så kan ett hus väcka minnen och vi får höra berättelsen om vad som hänt där. En person vi träffar på gatan kan väcka andra minnen och vi får höra om barn och ungdomar som de fått vara med och hjälpa. På väggarna inne i volontärshuset hänger det foton på barn och ungdomar som finns i verksamheten men även foto på de som har gått vidare och nu kan stå på egna ben.


Det är hundratals barn, ungdomar och familjer som fått sina liv förvandlade på grund av Barbro och Lars som (för mer än 30 år) bestämde sig för att åka till Rumänien. De var inte ensamma. Under åren har de haft hjälp av massor med volontärer som kommit och gått. Och även om volontärer finns det mängder av historier att berätta. Det är inte ovanligt att människor vi möter berättar om någon speciell som varit här, som fått betyda något för just dem. Historymakers, du möter dem överallt. Människor som satt spår genom att göra skillnad för andra. 


För oss som kommer hit, 30 år senare, så är dessa historier värdefulla nycklar. Det är alltid viktigt att lyssna, att känna in en plats, ett sammanhang innan ”man kör.” 


I all ödmjukhet har vi kommit, för att se vad vi kan göra framåt i denna fina organisation. Vi ser det som en stor förmån att få ta rygg på Barbro och Lars, och lära av Rumäniens och Marghitas egna Historymakers! De sätter alltid den lilla människan i centrum. Alltid så osjälviska och generösa. Vi ber till Gud att vi ska få göra detsamma, kanske tillsammans med dej?





Kommentarer

Populära inlägg