Som ett brev på posten

Tänk att vi hittills har klarat oss från covid. Jag minns i början av pandemin, då jag arbetade som sjuksköterska på HVB-hemmet bland ungdomar o barn, hur rädd jag var att bli smittad. 

Tidigt fick jag för mig att det hjälpte att suga på en tablett som jag köper på hälsokost. I många år har jag köpt den. Så fort det börjar klia i halsen så tar jag en sugtablett. Det verkar faktiskt funka. Det funkar att mota en förkylning iallafall. 


Det finns även ett spray på hälsokost som innehåller echinagard. Det ska man spraya 2-3 ggr/dag, ner i halsen för att mota förkylning i förtid. Inte vet jag om det hjälper mot Corona (troligtvis inte) men det stillar förkylningar och har många gånger stoppat dem från att bryta fram. Det vet jag helt säkert.


Så inför att vi skulle resa till Rumänien så köpte jag dessa preparat ”i massor”. Vi har ett förråd av hälsokostpreparat som vi bara tar till när vi har symtom för att de skall räcka länge. Vi har även köpt med oss covid-självtester att kunna ta för att få en hint om det är en vanlig förkylning eller en släng av Corona. 


Jag blir alltid förkyld när jag flyger. Jag har nog oftare blivit sjuk än frisk när vi flugit flygplan. Dock har det blivit bättre de sista gångerna då man numera flyger med munskydd. ”Peppar, peppar, ta i trä”. Jag har fått vara frisk varenda gång vi flugit det sista. 


Efter denna flygningen kände vi båda lite kill i halsen. Jag preppade med hälsokost och Anders preppade med sina Fishermans friend som han knaprar i massor när han håller på att bli förkyld.


Och vem tror ni ligger i sängen nu? Jo, mannen har åkt på en förkylning som gör att han får hålla distans.


Vi har testat oss, negativt utslag på covid och det är vi glada för. Vi höll oss i lite karantän i helgen men nu är vi tillbaks på jobbet igen. 


Än en gång slapp vi covid och det är vi så glada för. 


Man brukar ju säga att en förkylning kommer som ett brev på posten …

Jag fick mitt första brev här, strax innan jul! Det var en speciell känsla när jag fick gå till kontoret och hämta ett kuvert med mitt namn samt med ett svenskt frimärke på.


Jag har hört att ”det kan gå som det vill” med brev som skickas hit från Sverige. Långt ifrån alla kommer fram. 


Så för att vara säker så skickar jag vykort via mobilen i Postnords app ”riktiga vykort”. Där kan man designa, skriva en hälsning och swisha 20 kr. Det kostar inte mer. Kortet printas sedan i Sverige. Det innebär att det inte behöver fraktas över ”hela jorden” för att komma fram. Säkert, men kanske inte lika exotiskt som att få ett brev med frimärke från ett annat land.


Jag minns när jag var 9-10 år. Då hade jag brevvänner över hela världen. Jag brevväxlade med en tjej i England, och en i Japan. Det var spännande att lägga brev på lådan och veta hur långt det skulle färdas.    


Det var på den tiden då varken internet eller elaka virus fanns.

Sen dess har mycket blivit annorlunda. 


Kommentarer

Populära inlägg