Tro, kärlek och hopp

Varje torsdagskväll samlas vi till möte i klubben, som är namnet på träffen som har funnits på FCEs område i många år. Från början var det en mötesplats för de ungdomar och barn som vi möter inom organisationen. Oftast kom även de vuxna med för att spela spel eller fotboll med barnen i den fina aktivitetshallen där vi möts.

Under pandemin har vi tidvis inte kunnat mötas. Men nu möts vi igen. Men på ett annat vis.


I torsdags när vi satt där på våra stolar, placerade med två meters avstånd, med munskydd som gör att man får svårt att andas, så funderade jag över bonaden som hänger på väggen längst fram. Det är en tygbonad med texten ”Dumnezeu este dragoste” som betyder ”Gud är kärlek”. 


Vi har världens bästa tolk. Barbro är fantastisk på att sitta bakom oss timma efter timma för att viskande tolka i våra öron. Hur ska vi kunna tacka henne, som ställer upp så mycket för oss?!


Men ibland flyger tankarna iväg och just den här bonaden har jag tittat på många gånger.


Det är ordningen på symbolerna som placerats längst ner som fått mig att fundera. Inte för att de sitter fel, utan för att jag själv funderar på i vilken ordning de skulle komma för mig.


Det är ett kors, ett hjärta och ett ankare; ”Tro, hopp och kärlek”. Ja, ni märker vilken ordning jag är van vid, fast de nu är fastsydda i denna ordning: tro, kärlek och hopp!


Anders och jag har kommit till Marghita för att tillsammans med organisationen FCE försöka förmedla hopp till de som lever i hopplöshet. Vara ljus i mörkret, en hjälpande hand och en blick som får vara med att sprida glädje, kärlek och värme. Men i vilken ordning vill vi ge kärlek och tro för att de som vi möter skall få känna nytt hopp?


För mig som kristen betyder min TRO på Jesus allt. Utan Jesus i mitt liv, skulle min KÄRLEK till andra inte vara lika stark och utan Jesus skulle mitt liv helt klart vara HOPPLÖST. Så kanske det ändå är kärleken som kommer först, då Gud är den som ÄR kärlek? 


Samtidigt kan ju HOPP innebära att man får ny TRO på livet. Ny TRO till andra människor som genom KÄRLEK visar en väg framåt som faktiskt ger mig HOPP om framtiden. 


Så när vi som organisation tex får vara med och hjälpa romska barn att komma till skolan, där de möter vuxna som tror på dem, så kommer de genom den omsorgen och KÄRLEKEN få en TRO på att det finns HOPP om livet! Att kunna läsa och skriva är alltid en nyckel till ett bättre liv. Vi vet att utbildning ger arbete - arbete ger pengar - pengar är en förutsättning för att ha råd med lägenhet och att köpa mat. 


Så i vilken ordning de där symbolerna, de där orden kommer spelar faktiskt roll.  I bibeln står det klart att KÄRLEKEN är störst ❤️ (1 kor 13:7) ”…. allt TROR den, allt HOPPAS den. Kärleken upphör aldrig”. Gud är kärleken. 


PS.. Glöm inte alla hjärtans dag på måndag 🙋🏻‍♀️ 


Kommentarer

Populära inlägg