Fest och glädje

Igår var det fest och glädje här i organisationen. Secondhand fyllde 5 år! Butiken pyntades med ballonger och  blommor. Det var tombola med fina priser. Alla som handlade fick en  lott. Dagen till ära hade man öppnat upp väggen in till Fastfood - Fika så de som handlade kunde gå direkt in för att ta sig en kaffe medan de funderade över sina köp. Vi hade även satt ut nya utebord och stolar på planen framför secondhand/fika. Där satt vi och fikade så att de som handlade på second såg  ”att där har de ju ett fik”! 

Senare på eftermiddagen gjordes ”klubben” (vår aktivitetshall) iordning inför dopet idag. Ännu mera fest och glädje då en av våra unga vuxna bestämt sig för att följa Jesus genom dop.

Det kommer många som vill delta på dopet. Det ska vara suc (sötdricka) efteråt med cosonac (mjuk kaka). Jag har bakat två svenska sockerkakor som jag ska dekorera med glasyr och något piffigt ovanpå, så de smälter in bland de andra rumänska kakorna på bordet. Att det är dop idag är stort! Det är verkligen fest och glädje, det ser vi fram emot!


Senare ikväll blir det ”fest och glädje” igen. Då kommer våra vänner till oss i bil från Sverige! Det är något speciellt när VÅRA vänner kommer hit. Det gör något med hjärtat, att träffa någon som man står lite närmare, ja, jag tror att ni förstår. För det är klart att det ALLTID är fest o glädje när vi får besök! Den sista tiden har vi ju haft ”många” svenskar här! Och fler kommer det de närmaste veckorna. Det kommer jag säkert skriva om senare här.


Vet ni föresten att det jag hade skrivit tills idag, det försvann. Jag hade skrivit om ett besök som vi gjorde i en romerbosättning för en vecka sen. Där var DET INTE fest och glädje vill jag säga…


När senaste jobbteamet åkt hem, passade Anders och  jag på att besöka en av de större städerna i landet. Vi var inbjudna av en svensk; att få guidad tur, samt möte över en lunch. På väg till restaurangen körde vi förbi en romerbosättning som är MYCKET större än den vi brukar jobba i. Där bor det runt 300 familjer på och omedelbart intill en soptipp. Runt omkring tippen ligger det vackra obrukade gröna kullar. Men där får de inte bo utan de har blivit hänvisade att bo i enkla skjul, på en soptipp. Bland stinkande sopor ska de uppfostra sina barn. Så långt från ”fest och glädje” man kan komma.


Här i Rumänien är romernas situation mycket komplicerad. Man tror att det bor upp emot 2 miljoner (10 % av befolkningen) romer i landet. De är mycket utsatta. Majoriteten lever i fattigdom och diskriminering. Att se romer som blivit hänvisade att bo runt och på en soptipp, kan göra att vem som helst tappar hoppet om ett liv. Det finns de som försöker hjälpa dem på plats, men det säger sig själv. Hur hjälper man omkring 1000 personer till ett bra liv? Man måste tänka som pojken på stranden (då han kastar tillbaka maneter som ligger där) ”det finns tusentals. Jag börjar med att hjälpa en i taget”!


Jag är glad att jag får finnas i en organisation som aktivt jobbar för att romer ska integreras i samhället. Det är svårt, men vi väljer att inte ge upp. Jag tänker på Maria och Ksaba som varje vardag finns bland folket i romerbosättningen. Alltid med stora leende och utrustade med stort tålamod.  


Ps .. Jag hörde att de romska barnen ska sjunga på dopet idag. Vilken glädje! Här i FCE är vi som en enda stor familj!



Kommentarer

Populära inlägg