Dagligt bröd

Varje gång jag går förbi FCE:s bageri, så känner jag den ljuvliga doften av nybakat bröd. Där bakas det bröd till våra projekt men även till andra beställare som äter maten som lagas här. Det blir hundratals portioner i veckan. Men det bakas även bröd som afterschool barnen får med sig hem. En limpa att ätas till frukost!

Varje gång jag är i romerbyn, i förskolan, så ser jag hur viktigt brödet är. Där finns det en liten flicka som nästan alltid gråter när vi börjar lektionen. Hon tar sig för magen och säger ”att hennes mage har inte ätit idag”. Hungern gör att hon knappt kan sitta stilla. Då är bröd guld. Vi tar fram bröd och skär det i små ”bullar” som barnen får äta innan vi sätter igång. Det har räddat oss (och förstås dem) många gånger. Man KAN inte sitta still och koncentrera sig om man inte är mätt.


När det är dags att äta så tar vi fram kantinerna från köket. I en finns det alltid soppa. Barnen älskar soppa. Till soppan får de en skiva bröd, som antingen doppas eller smulas i soppan. Det blir SÅ gott tillsammans med buljongen. Den varma soppan värmer magen. Flera barn väljer att bara äta soppa. De tar om både en och två gånger tillsammans med lite bröd.


Jag minns när jag var yngre. Då delades det ut en insamlingsbössa till alla hushåll. En sparbössa i papp, som man skulle montera ihop och sen ställa på köksbordet. Frivilligt förstås. 


Den var från svenska kyrkan, de gjorde en insamling till påsk, men jag tror även att de samlade in pengar till Advent också. Denna insamling kallades ”bröd till bröder”. Det handlade om att skicka pengar till länder där man saknade mat. Jag kände alltid lite dåligt samvete när vi skulle äta och bössan stod på bordet. Det kändes som att barnen i Afrika såg på när vi åt. 


Samma glädje (i kontrast till mitt dåliga samvete) känner jag nu när barnen i Romerbyn, varje dag får chans att äta sig mätta. Det är Guds nåd att vi i FCE får ta del av pengar som samlas in i t ex Sverige, som här kan omvandlas till mat. Att sitta i samma rum som 16 små barn som smackar och sörplar i sig soppa med bröd är en lycklig stund. Man vill nästan stanna tiden. Det är nåt rofyllt mitt i det stimmiga.


I Bibeln (Jesaja 55) står det om att ”brödet skall vända åter”. Citat härifrån används ofta ihop med mission; att hjälpa sin nästa på jorden. Citat; ”Det är som regn/snö som faller från himlen och inte dunstar förrän det vattnat och tex fått bondens säd att växa, skördas, bakas till bröd som ger hungriga mat. På samma sätt är det med orden vi delar med oss till andra. De kommer inte tomhänta tillbaka”. I Predikaren i Bibeln står det om ordet (brödet) ”Den som gör gott mot andra gör gott mot sig själv”. När du ger får du gott tillbaka! 


Att glädjas med andra är att få gott tillbaka, matematiken som sitter ihop med givandet. ”Att välsigna andra är bättre än att själv få något”. Glöm inte det nu när vi går mot julen. Julen handlar om att ge, inte om att få. Gud GAV oss Jesus som en gåva. TA EMOT honom som är kärleken, för att sedan ge det vidare! Kärleken kommer från Gud. Det är stort.



Kommentarer

Populära inlägg