Kvinnor

 Igår var det internationella kvinnodagen som firas stort här i Rumänien. Det är nästan hysteri. Som svensk blir man alldeles snurrig och stressad av alla köpmän som står ute på gatan och inne i affärerna och försöker kränga blommor i fång så stora som jag aldrig tidigare har sett.

Det är dubbelt. Här firas inte bara kvinnan, utan man firar också mamma på samma dag. I skolorna tillverkas pappers- blommor och man skriver poem (vers). Rumäner är tokiga i poem. Under kvinnodagen har man samlingar i skolan dit mammorna är inbjudna och så kommer varje klass upp på podiet och sjunger och skaldar ”La multi ani, mama”. 


Jag tänker på de barn som inte har nån mamma och på kvinnor som inte har några barn. Det verkar inte vara något stort problem här. Då väljer barnet en annan mamma eller så firar man nån släkting eller granne. I vilket fall så kommer alla som varit på samlingen ut med en blomma eller två. 


På FCE firade vi våra Kvinnor med en frukost i klubben. Vi hade dekorerat i rosa och hängt upp bilder på vackra kvinnor på väggarna!


Det blev smörgås med te och tårta och kaffe! Poem, sång och tal! Alla kvinnor liknades vid blommor. Vi blev en vacker bukett tillsammans.


Jag tänker på kvinnorna i romerbosättningen där vi varje vecka ses för att laga mat. De är hjältinnor, lejoninnor som gör allt för sina familjer. Männen arbetar ju inte, så ofta är det kvinnan som sliter för att det ska gå runt. Det är ju förstås för sådana kvinnor som dem, som den internationella kvinnodagen är till för. Att uppmärksamma orättvisor runt om i världen är egentligen dagens egentliga syfte. 


Jag gick till marknaden och köpte uppmuntran till våra Ukrainska kvinnor som bor kvar. Det blev en ros i kruka, en chokladkartong och en brosch i form av en blomma, en sk martieșor. Man vill liksom ”ge dem hela världen” när man inte kan påverka det hemska pågående krig. En av de ukrainska männen hann före och gav mig en STOR bukett med orkidéer. Jag blev alldeles mållös. Jag har aldrig någonsin fått något så fint!


Mitt i allt firas våren; ”Primăvara” som det heter på rumänska. Jag tycker att den varit seg i år. Det är fortfarande rätt så kallt och blåsigt. Men när jag gick hem ifrån torget tittade solen fram och den värmde faktiskt. Kanske denna komers av blommor och ”marțieșorer” har tvingat fram den igen? I min väderapp ser jag att det ska bli 17 gr varmt på fredag för att sen bli snö på söndag igen. 


Världen är ur led. Nu behöver vi mer än annars fira det som firas kan. Jag säger som de säger här; Grattis alla kvinnor! Vi gör så gott vi kan. 


 

Kommentarer

Populära inlägg