Ingen rök utan eld

Ikväll har jag suttit och njutit av kvällssolen på vår terass. Här i Rumänien är det nästan sommar nu. 20-25 grader varmt på dagen och 18-19 på kvällen. VAD man njuter när värmen äntligen är tillbaka. 

Ikväll var det dock något som störde det njutbara. Grannen som bor 250 meter bort eldade gräs. Jag tänkte inte på det då, men när jag kom in så stank jag av rökdoft. 


Denna rökdoft. Den förföljer mig. Minns när vi vid vårt första besök här i Marghita och stod på samma terass en av kvällarna. Jag kände rökdoft och sa det till Anders ”Det luktar rök som i Afrika” (då trodde vi ju att det var där vi skulle jobba) och Anders svarade ”tänk om det här är vårt Afrika?” Och tänk, det var det ju! 2,5 år senare bor vi och arbetar just här!


Idag har vi haft besök av två unga ”Eriks” praktikanter. Det är alltid lika kul att få visa organisationen vi jobbar i. Många blir så imponerade av alla projekt vi bedriver som organisation. 


För oss är det inte antalet projekt som är huvudsaken. Utan vad projekten går ut på! Alla projekt vi bedriver måste ha en mening och ett mål!


Vi är stolta över våra projektledare som alltid lika engagerat visar våra besökare sina projekt. Deras entusiasm smittar av sig. Idag blev det fina samtal om barns rättigheter och allas lika värde. ”Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling” enligt barnkonventionens paragraf 6.


Många av de vi möter kämpar just med att överleva. Kanske inte alltid fysiskt men alltjämt psykiskt. Att ständigt leva i utanförskap är en kamp. En kamp som inte alltid är lätt att själv utstå och kämpa. 


Vi ser så tydligt hur barnen utvecklas genom att komma till våra mötesplatser. Till förskolan där Maria ser varje barns värde. Inte en enda gång startar hon en lektion utan att de är kammade, tvättade; rena o hela. De som kommer till vår mötesplats i klubben på tisdagar får lära sig att se sitt värde i Gud. Gud som såg dem innan de var födda, som inget hellre vill än att de ska förstå att de är älskade som de är. 


Med ”ingen rök utan eld” menas att ”allt som händer har en orsak” det innebär att något leder till något annat! Vi är ständigt i rörelse. 


Vi är stolta när vi får berätta om vår organisations historia. Om hur det startade med barnhem, sen transithem, familjehem och nu då vi mest arbetar med stöd till Romer för att integreras i samhället.


Det som en gång startades i Barbro o Lars anda, går vidare. Vi har ett mål och en vision med vår organisation: att alltid stå på den svages sida! 


Var det då elddoften som ledde oss hit? Nej, det kan jag inte tro. Den var bara en del i en lång rad av händelser. När jag och Anders stod där uppe på terassen så kunde vi inte ana vidden av det hela.


Nu 2,5 år senare förstår vi mera, men inte allt. Det finns dagar då vi funderar på ”var röken kommer ifrån”. Men ett vet vi; det finns ingen rök utan eld. 


Jesus säger; ”allt vad ni har gjort för en av mina minsta, det har ni gjort för mig!” Det gäller att ha rätt fokus i sikte. Vi vill alltid stå på den svages sida!

Kommentarer

Populära inlägg