Förändring

Vet ni vad. Vi lever i en förändring. Det har vi gjort länge. Ja, säkert ända sen vi kom hit för snart 2 år sedan. Att jobba i mission ÄR förändring. Vi är ju här för att göra skillnad och ”se till att de vi möter får ett förändrat liv”. Men inte mitt. Jag hade inte räknat med att detta skulle förändra, eller påverka mig så här mycket som det gjort hittills!

I slutet av april körde vi Barbro och Lars till tåget i Debrecen. Det hade vi gjort många gånger innan. Men denna gången var de påväg hem till Sverige ”för gott”. Denna gång visste de att deras nya svenska boende väntade på dem där hemma.  


Det kändes märkligt. Att köra dem mot ”denna förändring”. Vi är förstås glada för deras skull, men sen dess så finns det ett tomrum här. En stor förändring. De är saknade.  


Samtidigt är det ju så här det ska vara. Detta visste vi ju redan när vi kom - att efter en tid så kommer vi ”bli själva”, men vi visste inte när. 

Barbro och Lars har fortfarande kvar sin lägenhet här, så de lätt kan åka hit och hälsa på. Dock är det en sak som skaver..


Det står väldigt många flyttkartonger inne i gästhuset. Det har det gjort ett tag och jag känner att det påverkar mig mer än jag trott. 

Det ”andra paret” som vi har teamet med sen vi kom hit, ska också flytta hem efter 16 år här (!) Det är ju förståligt, men för oss har det blivit en större förändring än vad vi hade tänkt.. 


Jag funderar över vad en förändring gör med oss. Svaret får man faktiskt genom att studera själva ordet. Det handlar om två saker: FÖR och ÄNDRING. 


Experter menar att under en förändring kommer det först en ”FÖR-tid” som kan präglas av oro, frustration och osäkerhet. 

Om man inte är beredd på det som sker, så kan viss rädsla smyga sig på. 


Anders och jag känner igen oss i osäkerhet och oro men någon rädsla det känner vi inte. Vi är beredda. Nu är vi framme vid själva ”ÄNDRINGS-momentet” som ska ta oss från en punkt till en annan. Då är det viktigt att förstå VAD det är som gör att vi är DÄR vi är idag. Experter menar att historien spelar roll. Att veta ”var man kommer ifrån” är en styrka i det här momentet. Vi är tacksamma för ATT vi fått gå bredvid Lars och Barbro så länge som vi har! Deras insatser kommer alltid ha stor betydelse för organisationens framtid. 


Från och med nu kommer det ”bara vara Anders och jag” som är långtids volontärer -fysiskt på plats. Denna förändring kommer att märkas för oss alla.


Vi är dock inte själva. Vi jobbar med de bästa! FCE:s personal har varit organisationen trogen länge. De gör sitt allra bästa i och för projekten. Och så har vi ju vår kompetenta styrelse som alltid gör sitt bästa för att förvalta alla gåvor vi får. Vi är välsignade!


Sist men absolut inte minst så har vi er, alla fina goa volontärer som regelbundet kommer hit för att göra skillnad! Ja, Anders och jag ser framtiden an med glädje och förväntan! 


Men innan framtiden är här (läs hösten) så ska vi ha lite semester. Följ oss gärna på Insta camillaoanders där vi då och då delar bilder. Bloggen tar paus fram till september. Tack för att du följer vår resa!







Kommentarer

  1. The way of Life gives changes, but the must be accepted in a complete possitive form as you know. Thank you very much for your lovely inspiration.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg