Kvällspromenad

Jag går längst Strada Nicolae Bălcescu (vår gata) och betraktar alla fina blommor. Många försöker hålla fint utanför sina höga staket och har planterat buskar och blommor som piggar upp min kvällspromenad. Ikväll ser jag tex en Hibiskus som är lila. Det har jag nog aldrig sett förut.


Det är skönt med en promenad på kvällen. Just nu är det så varmt på dagarna så man bara vill vara inne. Vi hade 32 grader i skuggan idag. Så varmt så vår plastmatta på terassen smälte. Den smalt förra året också. Jag förstår inte vad man ska välja för material, för man behöver ju något att gå på så att man inte bränner sina fötter. 


På min kvällspromenad kommer jag fram till ”primăria” (stadshuset) som ligger intill en park. Där står det en stor digital termometer som visar på 28 grader! 


Jag säger hej till ”Barbro och Lars” som står planterade i stadshusets trädgård. Det är de två träd som de fick plantera tidigare i maj ”till minne av de 30 år” de gav till denna stad. Träden ser ut att må bra! 


Det går inte att gena genom parken idag som jag brukar. Den är avstängd pga renovering. Det är synd, då många brukar gå ut och sitta här under dagarna. Det finns stora träd i parken som ger härlig skugga. 


Så jag svänger av på Calea Republicii istället. Det är Marghitas ”storgata” som kantas av butiker. Så här dags är mycket stängt. Bara Unicarm (en stormarknad med mat) och några ”brutării” (bagerier) är öppna. I Rumänien köper man helst nybakat vitt bröd 24/7 om man skulle kunna.


Längst ner på gatan ligger stans enda rondell. Jag är faktiskt imponerad av det gröna gräset och de friska blommorna som pryder den här rondellen. Jag tror att det är det enda stället där ”staden” faktiskt bryr sig om att sköta en  plantering. Kanske man är extra stolt över rondellen. Den ger ju en liten ”stadskänsla” ändå. 


I rondellen tar jag till vänster och kommer in på Strada Ion Luca Caragiale.  Lite längre bort på denna vägen ligger Lidl och Penny (två lite mer moderna matbutiker) där vi handlar frekvent. Jag går förbi ”min tandläkarmottagning”. Ja, den är numera ”min” då vi har börjat att gå till tandläkare här. Det var både en fin och en otäck upplevelse för en som jag som har tandläkarskräck.. 


Snabbt svänger jag in på Strada Nicolae Bălcescu igen. Man vet att man är på ”vår gata” igen, då trottoarerna här är fulla av hål och stenar. Man får verkligen se sig för så att man inte trillar. När det regnar blir det halt och slirigt, då alla husägare har riktat sina stuprör rakt ut på gatan. 


Man ser på långt håll var jag ska svänga in, då vi har en gatupratare ute vid grinden som välkomnar kunder in till Elim Second Hand. När jag svänger in genom grindhålet så är klockan mycket. FCE är stängt så jag stänger och låser den stora tunga grinden för idag. 


Innan jag går in, så sitter jag kvar ute på vår terass och njuter av solnedgången. Jag känner mig verkligen rik som får uppleva det här!


 

Kommentarer

Populära inlägg