Fina dagar

Solen leverera här i Rumänien. Ända sen vi kom tillbaks från Sverige så har det varit varmt och gott. Mellan 25-31 gr varje dag. Vi har verkligen fått ta del av den sol o värme vi saknade under vår semester i Sverige. 

Här på ”foundation” är arbetet igång igen och alla verkar vara glada över att vara tillbaks efter sommarsemestern. Det blir många kära återseende varje dag. 


I Romerbyn kommer barnen springande när de får se mig. ”Fröken” Camilla ropar de och slänger sig runt min hals. Det känns som varenda unge har växt minst 20 cm under sommarlovet.


För en vecka sen kom de första volontärerna. Från och med nu kommer vi ha en jämn ström av besökare fram till novemberlovet. Det är kul! ”Volontärer livar upp”. Det säger alltid våra anställda när vi får besök. 


Jag njuter när gästhuset fylls med besökare och jag är extra tacksam över att vattnet äntligen blir varmt fortare i vår dusch här på andra våningen. Jag gläds över att det alltid finns någon att prata med. Då och då hinner vi ta en kaffe ute i solen. Det ÄR ju så härligt att vi fortfarande har ”sommar” i september. 


Medan vi svenskar ”klär av oss” (shorts och t-shirt) så tar rumänerna på sig igen. Nu tar de på sig långbyxor, långärmat och även en och annan jacka. Detta trots att det är varmt. De håller hårt på att September är en höstmånad. Jag tror att jag ser lite udda ut i min tunna sommarklänning med sandaler med öppen tå. 


Det blir alltid lite utflykter och studiebesök när vi har volontärer på besök. Det finns så mycket att titta på och besöka här. Igår var vi på en nostalgitripp som heter duga. En av våra besökare som har varit här 31 gånger under lika många år ville ut och se sig om. Det blev en tripp till ”svarta skogen” där FCE från start hade ett boende för pojkar, som senare blev lägergård, tills kommunen ville ha tillbaka byggnaden och FCE fick söka sig till en annan plats. Tyvärr står nu huset öde med inslagna rutor och vildvuxen tomt. I de söndriga fönstren fladdrar gardiner som vittnar om att platsen en gång var ett ”svenskt boende” för ungdomar med behov. När jag sticker in mobilen och tar en bild på korridoren innanför så ser man väggmålningar som unga svenska volontärer har målat för att ”hotta upp” det annars så gråa huset. 


Påväg tillbaka till bilen gick vi förbi en vattenkälla. De som var  med kallar den för ”ungdomens källa”. Vattnet är alldeles kallt och rinner ut från ett rör ner i ett cementfundament. Från fundamentet formas en liten bäck med vatten som ser ut som rost. Detta ska vara hälsosamt att dricka för att hålla sig frisk. I Rumänien tror man att sådant här vatten är läkande. När vi smakade på vattnet så var det kolsyrat och hade en ”lite vass” smak. Jag läser senare att ”användning av mineralvatten för medicinska ändamål startade redan på 1500 talet”. Ovanför just denna källa har man placerat ett vackert trä kors som markerar att vattnet också är heligt!  


Vi studsade tillbaka till bilen. Alla hade blivit minst 6 år yngre ;)


Ja, vi har haft fina dagar under volontär period ett. Om några dagar när våra gäster åker hem så kommer det nya! 


Kommentarer

Populära inlägg