Gott & blandat

Att handla mat här ibland ta sin tid. Jag tror aldrig att det har räckt med att gå till en affär. Det är alltid något som fattas så man måste leta. Det är lite jobbigt. Men man vänjer sig. 

Det finns 4 ”lite större” matbutiker i Marghita och en hel massa små butiker som bara har ett mini utbud. Dessutom finns det 3 bageriet och några affärer som bara säljer frukt och grönsaker. 


På fredagar är det stor marknad i stan. Där kan man köpa det mesta. Jag brukar gå dit för att köpa grönsaker och kryddor.


Jag vet att jag har skrivit om det förut. Hur språket ibland blir en ”stoppkloss” när jag är ute och handlar. Jag brukar förbereda mig innan genom att tänka igenom scenariot ”vad säger jag när jag kommer in i butiken”? Jag påminner mig om hur man frågar om priset och säger när man vill köpa någon viss vara. 


En gång i våras var jag så stolt. Jag hade tagit reda på att saft heter sirup. Jag irrade runt i butiken men kunde inte hitta det någonstans. Efter fjärde rundan så bestämde jag mig för att fråga någon bland personale. Det får bli på engelska tänkte jag (dock är det ganska få som kan det, så ibland skulle det lika gärna funka svenska, men det känns förstås mera rätt att prata engelska som du kanske förstår..) så jag frågade: ”There can I found sirup?” Killen tittade på mig med tom blick. ”Sirup” sa jag igen och mindes just då att ”u” blir ”o” och sa igen ”sirop”. Och aha, ”Sirooop” sa killen och visade genast var det fanns på en hylla som jag gått förbi minst 100 gånger förut.  


I rumänskan är uttalet väldigt viktigt för att den jag pratar med ska förstå. Nu letar jag efter saft med mindre socker, men det har jag inte sett i någon av affärerna här. Vi brukar köpa det i en lite större matbutik i Oradea.


Det är verkligen fest att åka till Oradea, en större stad 7 mil bort. Där har de tyska och franska matkedjor som är så stora så man kan gå vilse. Jag brukar ”dammsuga” dem millimeter noga. Jag går gångarna upp och ner för att se om de säljer något som vi inte har i Marghita. 


Ett annat sätt att få tag i det som inte finns här är att be att någon skickar det med lastbilen från Sverige. Innan när min pappa bodde nära Värnamo så brukade han packa en liten låda med det vi ville ha. Det kunde vara svenskt kaffe, tacokrydda, läkerol, gott & blandat, Kalles kaviar, sill och så vaniljsås pulver! 


Just vaniljsåspulver och Tacokrydda har vi nog så det räcker för flera år framåt. 

Ha ha, vi får väl bjuda personalen på svenskt fredagsmys med taco och äppelpaj med vaniljsås till efträtt. 


Man blir nästan lite hungrig av min blogg idag. Kan det beror på att klockan snart är 12 och att det är dags att äta? Vem lagar lunch till oss idag? Ja, det är väl jag, då våra teamvänner inte bor här längre. 

Jag saknar verkligen tiden då vi delade på lunchansvaret en dag var i veckan samt våra fredagar då vi åt ”leftovers” för att senare på kvällen äta något riktigt gott.


Det är så frustrerade. Våra rumänska kollegor äter inte mat mitt på dagen. De äter medhavd smörgås i folie och dricker te eller läsk till lunch. Det har jag svårt att förstå. 


Det får bli lunch på ”Fika” - organisationens fast food restaurang. En shaorma till Anders och en friedbox till mig. Så får vi äta något lagat senare på kvällen. Så får det bli. 

Poftă buna! Smaklig spis.


Kommentarer

Populära inlägg