Viktigt

Jag får plötsligt ett meddelande på whats- up från Barbro som numera bor i Sverige. Det står ”att de har ringt från posten i Marghita och meddelat att det svenska paret Anders och Camilla har post som ligger på postkontoret här”. Kul ändå, att de vänder sig till Barbro som inte bor här längre. Genast går vi dit och hämtar vår post, som är våra röstkort för Eu valet.

Det känns VIKTIGT när jag tar emot breven och signerar i kassörskans liggare. Tänk att vi som inte längre är skrivna i Sverige har fått röstkort! Fortfarande finns det någon som räknar med oss, då vi i så många andra sammanhang är ”utskrivna” och ”uträknade”.  Ju längre vi bor här, desto mer tas det ifrån oss. Vi är svenska medborgare med adress i annat land. Därför känns dessa brev så viktiga. Vi är medbjudna att rösta. Och det gör vi på en gång!


Det är en liten procedur, så många regler att följa. Eftersom vi just nu har svenska volontärer på besök så ber vi två av dem att skriva på. Man ska nämligen ha två vittnen som ser när man lägger ner rösten i kuvertet. Det är en förmån att man verkligen kan poströsta när man bor i ett annat land. 


Sen måste vi gå tillbaka till posten och köpa frimärke. Man får inte skicka hem breven för att postas i Sverige. De måste läggas på utomlands. På posten upptäcker vi att det faktiskt är billigare att skicka brev härifrån än från Sverige. Det kostar ”bara” 14 kr mot 17 i Sverige. Det är inte klokt vad det har blivit dyrt att skicka brev per post. 


Vad röstar man då på när man bor i ett annat EU- land än Sverige? För det är så mycket som blir VIKTIGT i livet när man bor i ett annat land.


För oss är människors lika värde viktigt. Vi som kämpar för romernas plats i samhället behöver ha folk i EU parlamentet som hjälper oss kämpa för just dem!


Jag googlar på de personer och partier som man kan välja mellan. Det är inte lätt. Vet man ens på parlamentsnivå hur människor har det i de olika länderna som ingår i EU?


Ibland funderar jag på om man skulle göra större skillnad genom att åka till Bryssel och ”jobba” som lobbyist. Att gå runt där på plats och berätta om hur romerna egentligen har det här hos oss. Att försöka ”bli kompis” med någon politiker som sitter i parlamentet för att sedan ta dem hit och visa hur det är. Förtrycket av romer kan inte fortsätta. Vi måste ge dem plats att bo och en chans till att få utbilda sig. 


Efter visst eftersökande på nätet, så landar jag i att rösta på en person som verkar ta sitt uppdrag på allvar. Det känns viktigt för mig att den jag röstar på är engagerad och aktiv i sitt uppdrag på plats där. 


Tyvärr är jag inte säker på att jag hade röstat om jag bott kvar i Sverige. För där känns oftast EU som något långt borta. Något som ”händer ändå” om du förstår vad jag menar. 

Men nu, när röstkorten ”har gjort sig till” och kommit hit till oss så blir det annorlunda. Nu när någon har ansträngt sig med att skicka dem med post till oss, så vill vi verkligen vara med!


I bibeln står det så bra i 1 Johannesbrevet 3:18 ”Låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning”. Sitt inte bara där och prata utan GÖR något också! Gud kallar oss till att vara hans ambassadörer inte bara i ord utan också i handling. 


Lägg din röst du också. Lägg din röst på bra personer som ser till allas lika värde. Jag tror att vi kan vara med att göra skillnad. För våra medmänniskors skull. 

Kommentarer

Populära inlägg