Väldoft

Ur sin ficka tar han fram en liten flaska med olja. Han frågar om det finns någon som vill ha del av Guds kärlek idag? 

Barnen rusar fram och bildar en liten oorganiserad kö. Pastorn tar deras hand, en i taget och ritar ett hjärta med oljan inuti deras handflata som han sedan trycker försiktigt mot deras panna och ber en bön. Sen går de sakta till sin plats igen. Jag ser hur de luktar på handen. Jag ser hur barnen sticker sin lilla hand under föräldrarnas näsor. Det doftar så gott! Oljan doftar ”sarons ros” en hibiskusblomma som plockats i norra delen av Israel. 


Då kan inte föräldrarna sitta kvar. De vill också ha del av oljan och bönerna som predikanten erbjuder. De går fram med sina bäbisar, någon tillsammans med sin man. Det är så vackert. Jag sitter och gråter på min plats mitt i den gassande solen.   


Scenen utspelar sig på riktigt, mitt i en av Marghitas fattigaste romerbosättning. Sen en tid tillbaks så har vi en romsk pastor som kommer en gång i veckan och har gudstjänst utanför vårt center i Romerbyn. Han är fantastiskt duktig på att spela gitarr och det imponerar på byborna som gärna kommer för att lyssna. För varje vecka kommer det fler och fler. Det är så roligt att se hur de kan slappna av för en stund och ge sig hän i musiken. 


Ja, en väldoft sprider sig sakta bland folket i byn. Man mår bra av att få känna sig älskad. När predikanten kommer till byn delar han med sig av något positivt. Som evangelium betyder ”det glada budskapet”. 


Aposteln Paulus (född 5 år eKr) skriver i sitt brev i bibeln;  ”Genom Messias, genom Kristus, för Gud oss från det ena stället till det andra i ett enda långt triumftåg (Paulus var missionär). Överallt låter han oss förmedla bekantskapen med Kristus. Vart vi än går så andas människor in den utsökta doften. Tack vare Kristus avger vi en väldoft som stiger upp till Gud - en arom mättad av liv …” (the Medsage, 2 Kor kap 2).


Vad innebär en väldoft?


Min mamma använde alltid LDB lotion när hon smorde in sig. Den gula flaskan med LDB ”doftade mamma”. Nu använder jag gärna den samma. Mina barn säger att ”det doftar mamma”. LDB har blivit något positivt för dem och för mig också förstås!


Vi delar gärna med oss av ”det  glada budskapet”. ”Det hjärtat är fullt av talar munnen.. ” Men för det mesta behöver vi inte tala. Vi visar på Guds kärlek genom att vara hans händer, fötter där vi går fram. Det blir så tydligt när jag befinner mig i Romerbyn. De som bor där pratar bara Ungerska. Det finns inte på kartan att jag ska kunna lära mig det också. Att lära sig rumänska är svårt nog i min ålder. Så jag talar ”kroppsspråket” samt lite ord som jag kan på båda språken i en salig röra. Kvinnorna i Romerbyn säger ”du är så bra på att tala kroppsspråk, Camilla”. Och jag gör så gott jag kan. Jag ler, klappar på deras små barn och ger dem mina kramar. 


Det är det vi ser frukten av idag. Efter tre år i deras by känner vi varandra. Det är bara början, men ändå! 


”Det doftar av himmel på jorden” sjöng vi i en sång när jag ledde babyrytmik i Arken. Så sant. Vi är med och sprider väldoft. Sakta, sakta sprider den sig genom oss från Gud. Han som aldrig ger upp. Han som är trofast i allt som han gör. ”Det doftar av himmel här”. 


Kommentarer

Populära inlägg